Барселона
БАРСЕЛОНА
С 1 681 132 жители –икономическа и политическа столица на Каталуня. Главните източници на ресурси са текстилната индустрия, металургията ,но най-вече пристанището, което е сред най-активните пристанища на Средиземно море. Барселона се радва на мек климат топла зима и горещо лято. Въпреки че корените на града са свързани с Херкулес, Барселона е била Римска колония, основана от император Август 1в пр.Хр. под името Баркино. За римското присъствие свидетелстват крепостните стени от 4в. След кратко мюсюлманско присъствие ,градът е освободен от Луи Благочестивий и става част от Каролингската империя. Каролингската окупация продължава до средата на 10в. по това време се появява историческа Каталуня и започва управлението на Борел 2 построява се Катедралата и епископалния дворец .Барселона развива търговията благодарение на пристанището, превръща се в основна сила в мореплаването в Средиземноморския басейн. В града започват да се строят сгради в строг готически стил, които започват да се разграничават от маджарския стил. В Бари Готик се съсредоточават всички ръководни органи. С управлението на Каролингската династия кралския двор напуска Барселона и с това започва упадъка на града. На 11 септември 1714 след отчаяна съпротива Барселона попада в ръцете на новия Бурбонски крал на Испания Филип 5 .Завземането на града слага край на бойната за наследяването на испанския трон, по време на която Каталуня застава на страната на архиепископ Шарл Австрийски срещу Филип д’Анжу. Завземането на Барселона води до най-значимия завой в политиката на града, резултатът бил намаляване значението на институции като Хенералитатът и Съвета на Стоте, но и до загуба на автономията й .Следват и други реформи като премахването на конституцията и законодателната система, както и забраната за използването на катокунския език в училищата и съдилищата. В този период е издигнат хълма Монхуик и е построена Цитаделата. На жителите на Барселона било забранено да строят в радиус по-голям от 2 км. от стените. Но въпреки това за същия период населението на града се утроява. Барселона била коренно променена след индустриалната революция от 18-19в.- период на драстично демографско и икономическо развитие, довело до необходимостта от разрушаването на крепостните стени, започнал процес на урбанизация ,който превръща града във важен център. Международното изложение от 1888 позволява разгръщането на модернизма, на който били привърженици предимно буржоазията. След 50-те години Барселона отново завоюва позициите си на административна и културна столица. Тук през 1992 се проведоха Олимпийските игри.
Грасия
Намира се в края на Пасеа де Грасия, това е квартала с най- индивидуалния облик на Барселона. В началото земеделско градче то дължи просперитета си на търговците , занаячиите и работниците. Много асоциации са участвали в работническите бунтове и са се събирали тайно именно тук. Най-важен от работническите бунтове е от 1870 срещу “Las quintas” по време на който камбанат а на Грасия на кулата на площад Риус Толет звъняла безспирно и се превърнала в символ на бунта. В този квартал се празнуват много всенародни празници като Сен Мередит, когато по улица Гран де Грасия слизат конници и хвърлят към публиката бонбони.
ДИАГОНАЛЪТ
Този дълъг булевард разделя града, в началото му се намира университетското градче и Ноу Камп, стадиона на Барса.
ФУТБОЛЕН КЛУБ БАРСЕЛОНА
На 22 октомври 1899 един счетоводител от шветски произход Йохан Кампер публикувал обява с цел да се запознае с футболните фенове този спорт за момента бил непознат в Испания .30 дни по-късно в един гимнастически салон 12 млади мъже основават футболен клуб Барселона. Първият стадион на Барса събирал 6 000 души и е бил един от най-големите за времето си .От своето основаване Барса както омалително наричат своя отбор Каталунци е приел в своите редици най-добрите треньори и играчи в света и е бил в борба с вечния си съперник Реал Мадрид. Той на няколко пъти е печелил републиканската купа, купата на УЕФА, и европейската купа от 1992. Барса е известен по цял свят и с отборите си по баскетбол ,волейбол, ханбал, хокей. Често казват че това не е обикновен спортен клуб и то с право това е обществено явление.
КАТЕДРАЛАТА
В Готическия квартал най-старата катедрала на това място е била посветена на Света Еуалия, патрон на града. Тази първа катедрала била разрушена при нашествието на Алманзор през 985 и заменена с катедрала в романски стил. Днешната Катедрала е започната през 13в по време на Хуан 2 и завършена през 1450. Главната фасада и стрелата са от 19в. трите кораба са построени следвайки най- строгата каталунска готика. В дясно от главния портал се намира капелата Светото Причастие, където се намира гроба на Свети Олегариус, тук се намира разлятието Христос от Лепанто от 15в. Най- в дясно е капелата Света Лучия единствено тя свидетелства за старата романска църква. Под главния олтар се намира криптата с тленните останки на Света Еулалия Хорът- представлява две редици с многоцветни столове, чиито облегалки са украсени с финно изработени стрели, растителни мотиви. През 1519 тук се събирал ордена на Златното руно.
ХЕНЕРАЛИТАТЪТ
Появява се през 14в под формата на парламентарна комисия на Каталуня в него имало по двама представители от всяка класа / духовенство, аристокрация и буржоазия/ чиято основна задача била да следи за плащането на данъците. Дворецът на Хенералитата е голяма сграда на 3 етажа построена в началото на 14в в готически стил.
АХУНТАМЕНТОТО / Кметството/
Построено през 14в в неокласически стил, тук се намира Залата на Стоте, където се събирал Съвета на Стоте или Народното Събрание. Над фасадата се вижда герба на града.
ПЛОЩАДА НА КРАЛЕТЕ /Placa del Rei/
Този площад ,където се провеждат много концерти театрални постановки.Той представлява белите дробове на Барселона, тук се намира Големия Кралски Дворец, Църквата Света Агата, историческия музей на Барселона- помещаващ се в къщата Кариана- Раделас, притежавана от знатна барселонска фамилия. Тя е била преместена камък по камък от първоначалното й място на ул.Меркадер. Сградата е от 15в в строг готически стил. В подземието ще намерите останки от римския град дал началото на Барселона има останки от терми с басейн, колекция от склуптори от 1 до 4в, склуптора на император Фостин и неговия баща Антонин Благочестивий.
ДВОРЕЦА НА ЛЕЙТЕНАНТА
Този дворец е построен между 1549 и 1557 с цел да бъде резиденция на кралските лейтенанти или вице-крале на Каталуня след обединението на Испания.
ПЛОЩАД КАТАЛУНЯ
Това широко пространство,носещо името на площада,станало възможно след разрушаването на крепостните стени и връзката на стария град с Екзампле.Площадът е уреден през 1927г. от Небот и представя интересни скулптури на Кимона и Горгайо,както и едно копие от Богините на Хосер Клара,шедьовър на Неосентизма.
РАМБЛА
По-позната под името “ЛАС РАМБЛАС” тя започва от площад Каталуня до паметника на Колумб. Тази пешеходна артерия е била бързей ,определящ западната граница на града, присушен между 15 и 17в и през 19в се превръща във всеизвестната улица. В началото откъм площад Каталуня има фонтан наречен Каналетес, който отпие от водата му може да бъде сигурен че ще се върна в Барселона. Тук се намира и първият университет Ел Естудио Женерал. Наричат улицата още Рамбла на птиците, тъй като между дърветата живеят много врабчета.
ПАМЕТНИКЪТ НА КОЛУМБ
Точно пред корабостойтелницата се издига паметника на Колумб, построен през 1886 от Буигас. Той напомня за посрещането , което направили каталунските крале на генуазкия мореплавател след като той открил Америка.Една голяма колона на каменна основа,олицетворява статуята на откривателя,сочеща Новата Земя..По време на нейното строителство, тази статуя е била символ на прогреса,заради материала,от който е направена-чугуна.Днес тази статуя е символ на идентичност на града,по-скоро заради престижа,който жителите на Барселона и отдават,отколкото заради нейната красота.
КОРАБОСТРОЙТЕЛНИЦИТЕ
Тези големи работилници ,които се намират в края на улица Рамбла били построени по времето на Пиетро 3 Велики 1285. По времето на Хенералитатът били разширени така че тук можело да се работи по над 30 галерий едновременно. С откриването на Новия Континент, Средиземно море отстъпило пред Атлантика и галериите започнали да се използват все по- рядко. Днес тук се помещава Музея на Мореплаването- в него може да видите оригинална карта притежавана от Америко Веспучи. В централната част ще видите галерата на Хуан Австрийски от битката при Лепанто-1571
МУЗЕЯ ПИКАСО
Свидетелства за връзката межу художника и Барселона, където той е аправил първите стъпки в рисуването. В секцията, посветена на юношеството му, е най-значителна и в нея ще откриете скици още от детството му. Колекцията от “синия период” е първата проява на личния стил на Пикасо. Серията “Лас Менинас”, съдържаща 58 маслени платна, от които 44, вдъхновени от творчеството на Веласкес. Пикасо използва сивото и черното, символизиращи траур, а жълтото и ярко синьото – само около най-невинните персонажи, останалите са потопени в една мрачна и драматична атмосфера.
МОДЕРНИСТИЧНАТА АРХИТЕКТУРА
Модернизмът се развива между 1890 и 1920 и е каталунската версия на Арт Модерн във Франция и Модерн Стайл в Англия,Югенз стил в Германия.. Той е резултат от търсенето на нови идеи чрез използването на новите продукти на индустрията,модерни технологии на строителство-използването на вълнообразни линии,на различни декоративни елементи като стъклото и комбинираната употреба на метал и керамика.
АНТОНИО ГАУДИ
Роден в 1852г. в Реус в скромно семейство на бакърджия той завършва архитектура в Барселона,работейки при различни архитекти и предприемачи..Неговото творчество е реализирано изцяло в този град и може да се раздели на 4 периода. Първият етап започва от 1878г.,когато се дипломира до 1882г.Творбите му имат урбанистичен и социален характер,обвързани са с кооперативистката идеология на архитекта по това време.Вторият му етап започва през 1883г., когато започва и работата по проекта за “Саграда Фамилия”,до 1900г. този етап се характеризира с изявено желание да преодолее историцизма,в полза на пластичността и собствените архитектурни решения. Това са години на усилена дейност-започва най-великия си проект “Саграда Фамилия”, запознава се с Еузебио Гюел, построява в негова чест двореца Гюел;павилионите Гюел/1884-1887/; къщата Висенс/1883-1885/ и Ла Каса де лос Ботинес в Леон/1891-1894/.През този период Гауди много свободно използва мюсюлманското изкуство,както и взаимства от готическия и бароковия стил. Изобретява значителен брой механизми,показвайки чрез тях своите революционни идеи в областта на архитектурата,особено що се отнася за вътрешно оформление.От 1900 до 1917г.е най-новаторския му етап.Тогава развива собствен,оригинален стил-парка Гюел/1900-1914/,къщата Мила-наречена Ла Педрера/1906-1910/ и обновяването на къщата Батлло/1904-1906/.През последния етап /1918-1926/ от творчеството си преди смъртта си в 1926г.,Антонио Гауди е обладан от Саграда Фамилия. Търсейки синтеза между символните аспекти на храма и водещата му функционалност.Умира през 1926г., премазан от трамвай.В негова чест в Барселона са спрени трамвайте. Гауди е най-добрият каталунски архитект и един от най-забележителните творци на 19в. Най- известните му къщи CASA BATLLO и CASA MILA( LA PEDRERA) се намират на Passeig de Gracia или улицата на Грациите, където се намират най-красивите къщи на Барселона.
CASA BATLLO
Фасадата й е във вълнообразна форма и има склуптура на Свети Георги убиващ змея. Обърнете внимание на пощенската кутия и покрива.
CASA MILA
Това е една от най- известните реализации на Гауди, наричана галено “ЛА ПЕДРЕРА” построена по желание на благородник и почитател на Гауди, член на фамилия Мила. Първоначалният проект предвиждал да се завърши вълнообразната фасада със статуя в чест на Дева Мария, но благородникът отхвърлил идеята, повлиян от политическата атмосфера на 20в, тогава Гауди ,обиден напуснал строежа още недовършен .Фасадата напомня вълнението на морето.
САГРАДА ФАМИЛИЯ
Това е най-известното произведение на Гауди посветено на Светото Семейство. За нейния автор творението било представяне на световния материализъм и изразявало братството и солидарността между народите. Гауди бил вдъхновен от базиликата Сакре-Кьор в Париж. Строежът започнал през 1882, но скоро след това бил спрян поради вътрешни конфликти. През 1883 към проекта се присъединява Гауди и посвещава 40 години на него. Революционният проект е във формата на Латински кръст с три фасади, тази на Рождеството, втората посветена на Страданието и Смъртта и третата на Славата. Има 4 кули, всяка символизира 12-те апостола, докато голямата кула над абсидата символизира Богородица. При смъртта на Гауди били построени само криптата ,абсидата и фасадата на Рождеството.Въпреки острите полемики стоежът е продължен от Хосе Мария Субирач. Вътрешността е в период на строеж но е възможно изкачването на кулите откъдето се открива прекрасна гледка .
ПАРКЪТ ХУАН МИРО
Познат под името Лескорсадор известен парк за туристите най-вече с огромната статуя на Хуан Миро наречена “Жена и птица”, която се намира в центъра на басейн висока 22м. От ПЛОЩАД ИСПАНИЯ ,където доминира фонтана със скулптури на Мигел Влаи се влиза в пояса,където всяка година се състои международен панаир .Двете кули, построени по модел на Камбанарията от площад Сан Марко във Венеция служат за вход.Оттук се открива невероятна гледка към булевард Мария- Кристина и Светещите Фонтани.На този площад се намира и Националния дворец на Монжуик,построен също за изложението от 1929г.,а от 1934г. тук се помещава Националния музей на Каталунското изкуство.Сградата е в типичен бароков стилкато богатите колекции са разделени и подредени в две отделни секции: 1)на романското изкуство/11-13 век/,единствена в света,представена от дузина фрески и оригинални елементи от малки църковни храмове,от различни части на Пиренеите и 2) колекция на готическото изкуство-най-богатата в Европа,със своите 20 зали на църковна живопис и високо качество и гордост пред олтарите. От 2000 година тук се помещава и друга колекция,посветена на изкуството на 16 и 17 век-творби на Велазкез,Зюрбаран и една картина на Рамон Лул. На площад Испание се намират още Музея на модерното изкуство, Централната историческа библиотека на изкуството, Павилиона на Mies van der Rohe и др. Много са постройките,по повод изложението от 1929г.сред които се отличава със стил и елегантност Павилиона на Mies van der Rohe,представящ Германия и модерното изкуство на архитекта,носещ същото име. Интересна нощна атракция от 21 до 23 часа е спектакъла “пеещите фонтани”,пресъздаващ поредица от красиви водни каскади и движения,преливащи от танц в танц в ритъма на химна “Барселона”,изпят от Фреди Меркюри и Монсерат Кабаие.Лазерни лъчи изпълват небето зад Националния музей на каталунското изкуство.
ПОБЛЕ ЕСПАНЬОЛ ( ИСПАНСКОТО СЕЛО )
Това е една репродукция на сгради, характерни за различните райони на Испания, построена от Мигел Утрийо и Ксавие Нугес за международното изложение от 1929г има си главен площад, който често е сцена на фолклорни празници, барокови фасади от Валенсия, площади в Кастилски стил, представящи историята на архитектурата в Испания. Забележителен е Андалуския квартал, където белотата на фасадите на сградите контрастира със зеленината на цветята. В последните години селцето е превърнато в музей на занаятите и народните обичай. От портата на Побле Еспаньол се вижда площад Сент Жорди.В центъра на площада се издига конната статуя на Свети Георги,импозантна бронзова скулптура,дело на Хосе Лимона.
ФОНДАЦИЯ ХУАН МИРО
Неуспоримо е значението му за европейския авангардизъм на 20в Миро е роден в Барселона през 1893, завършил е първо търговия след това изящни изкуства. Тежка болест на младини го принуждава да прекара дълги години в една ферма в село близо до Тарагона. Извесно време прекарва в Париж, където нарисува “Масия” – с тази картина той приключва с фигуративното изкуство в полза на символизма. Между 1939 и 1941 той сътворява “23 съзвездия” където представя ужаса си от Втората Световна Война. Различните елементи от тези композиции, като жената, нощта и слънцето ще се превърнат в основни елементи на творчеството му. Стилът на Миро представлява едно постоянно търсене на цветове и символи. Сградата на фондацията Хуан Миро е подарък от приятеля на художника Хосе Луис Серт. Изложени са творби на автора, дарени от самия него, наброяващи 10 000, както рисунки, така и скуптори, графики, сред които Барселонската колекция, съставена ат 50 черно-бели литографии, представляващи гражданската война в Испания.
МОНЖУЙК
Или “хълма на еврейте” е висок 173м, намира се между реките Бесос и Лобрегат. Поради стратегическото си положение над пристанището през Средновековието е бил използван за военни цели.От този хълм се използвали и странните скалисти профили за строеж на множество сгради в Барселона през 18в. Международното изложение от 1929г., довело до коренната промяна на хълма, устройването на градини от френския градинар Форестие,асистиран от Николау Рубио Тудури.За това изложение били построени важни сгради, използвани по-късно по време на Олимпийските игри в Барселона от 1992г..
ЗАМЪКА МОНЖУЙК
Първият замък е построен през 1640г. в неговото подножие каталунската войска спечелва битката на 26 януари 1714г срещу Филип 5. Замъкът бил изцяло разрушен по време на войната за наследяването на испанския трон. Днешният си вид във формата придобива през 18в.,когато е построен на ново. Замъка както и Цитаделата, до средата на 19в били една от стратегическите точки в защитата на Барселона, но и в същото време една от първите цели за враговете му.Например Еспартеро, който през 1842г прицелил към него всичките си топове. Замъкът дълго време изпълнявал функциите на военне затвор. Тук през 1909г е бил разстрелян анархистът Ферер Гуарди, а през 1940г президентът на Хенералитата Луис Компанис.Днес е място за разходка, което предлага невероятни гледки към цялото пристанище и града. Тук се помещава и военният музей, където са изложени различни оръжейни колекции както и исторически знамена и униформи.
ПАРКА НА ЦИТАДЕЛАТА
След дълга обсада на Барселона Филип 5 превзел града и решил да построй цитадела, откъдето да властва над града, така през 1715 започва построяването на ансамбъл от сгради и крепостни стени в типично френски стил. За издигането на крепостните стени било необходимо да се съборят 1 000 къщи от квартала Рибера .Цитаделата както и хълма Монхуйк са били символ на репресии в очите на народа и били разрушени след освободителната революция. През 1888 за Международното изложение тук бил устроен обществен парк и като символична порта била построена Триумфалната Арка.
ПОЛИТИКА И АДМИНИСТРАЦИЯ НА КАТАЛУНЯ
Каталунското знаме, представлява четири вертикални червени ивици на жълт фон. То е описано още през 13 в. Според легендата Шарл Плешиви поискал военна помощ от графа на Барселона, когато нормандите го атакували. Граф Уилфред веднага отговорил. Неговите войски проявили кураж и храброст и успяли да извоюват победа в полза на франките. В знок на благодарност кралят решил да направи голяма услуга на графа, чиито рани все още кървяли. Графът пожелал да получи герб върху щита си. Кралят потопил четирите пръста на дясната си ръка в кървавите рани на графа и нарисувал четири линии върху щита. Каталуня е една от 17-те автономни комуни на испанската държава. Те са автономни по отношение на урбанизацията, териториалната уредба, туризма и социалното подпомагане, докато въпросите, късаещи защитата на страната, вършната политика са сред отговорностите на централния парламент на Испания. Институцията за самоуправление е Хенералитатът, образуван от Парламента на Каталуня, Каталунското правителство и президент на Хенералитата. Парламентът се избира чрез всеобщо гласуване на всеки 4 години, той избира президент сред своите членове и изработва местните закони. За Каталуня има следната уговорка “Каталунците правят и от камъка хляб” както във всяка поговорка и в тази има част истина. Индустрията е една от най-развитите икономики за региона. Каталуня се е превърнала в завода на Испания, най-вече за производството на тъкани, химически и фармацефтични продукти.